KUOLINVIESTIN VIEMINEN
Miten kerron kuolinviestin?
Sinulla on väliä!
Kuolinviestin kuuleminen on usein järkytys, ja ensimmäiset kohtaamiset uutisen jälkeen voivat iskostua mieleen pysyvästi. Usein muistoiksi kiteytyvät asiat ovat satunnaiseltakin tuntuvia yksityiskohtia: poliisi hakkasi ovea. Myös tunneperäiset vaikutelmat jäävät mieleen: hoitaja oli rauhallinen ja vaikutti myötätuntoiselta. Sen sijaan ensilinjan auttajien kertomat faktatiedot ja annetut ohjeet unohtuvat, eikä sureva välttämättä muista tietoja saaneensakaan.
Ensilinjan auttaja ei useimmissa tapauksissa ole koulutettu kriisityöntekijä. Siksi on tärkeää, että ensilinjan auttaja varmistaa, että sureva saa tarvitsemansa avun muilta moniammatilliseen verkostoon kuuluvilta auttajilta.
Miten pidän huolta surevan hyvinvoinnista?
Kuolleen omaiset tarvitsevat usein kriisiapua heti kuolinviestin kuultuaan. Siksi suositellaan, että kuolinviesti kerrottaisiin mahdollisuuksien mukaan moniammatillisessa työryhmässä, eli mukaan olisi hyvä ottaa esimerkiksi kriisityöntekijä, sosiaalityöntekijä tai seurakunnan työntekijä.
Omaista ei pidä jättää yksin kuolinviestin kuulemisen jälkeen. Shokissa oleva henkilö voi vaikuttaa rauhalliselta, vaikka tarvitseekin apua. Hän ei myöskään pysty itse arvioimaan omaa avuntarvettaan.
Ammattilaisten hyvät käytännöt ja velvollisuudet
Suomessa kriisiavun tarjoaminen on lakisääteistä. Esimerkiksi poliisi- pelastus- ja terveydenhuoltotehtävissä toimivalla on myös lakisääteinen velvollisuus ohjata sosiaalipalvelujen piiriin niitä tarvitsevat. Hyvinvointialueiden on järjestettävä lakisääteistä kriisiapua. Lue kriisiavusta ja siihen ohjaamisesta lisää kriisiapua käsittelevältä sivultamme.
Kuolinviestin viemiseen liittyy monia käytännön seikkoja, joista osa koskee erityisesti poliiseja:
Poliisin lainmukainen velvollisuus on varmistaa, että rikoksen uhri saa apua:
Esitutkintalaki 4 luvun 10 §
Jos asianomistajan 11 luvun 9 a §:n nojalla arvioidaan olevan erityisen suojelun tarpeessa taikka rikoksen luonne tai asianomistajan henkilökohtaiset olosuhteet sitä muuten edellyttävät, esitutkintaviranomaisen on tiedusteltava asianomistajalta, suostuuko hän yhteystietojensa välittämiseen asianomistajien tukipalveluiden tarjoajalle, ja asianomistajan suostuessa siihen välitettävä yhteystiedot ilman aiheetonta viivytystä.
Miten laki toteutetaan?
EU:n rikosuhridirektiivi:
(9)
[…] Kaikessa yhteydenpidossa rikosoikeudellisen menettelyn puitteissa toimivaan toimivaltaiseen viranomaiseen ja kaikissa palveluissa, joissa joudutaan kosketukseen uhrien kanssa ja joita ovat esimerkiksi uhrien tukipalvelut tai korjaavan oikeuden palvelut, olisi otettava huomioon rikosten uhrien henkilökohtainen tilanne ja välittömät tarpeet, ikä, sukupuoli, mahdollinen vammaisuus ja kypsyystaso, samalla kun kunnioitetaan täysin uhrien ruumiillista, henkistä ja moraalista koskemattomuutta. Rikosten uhreja olisi suojeltava toissijaiselta ja toistuvalta uhriksi joutumiselta, pelottelulta ja kostotoimilta, ja heidän olisi saatava toipumistaan varten tarvittava tuki sekä riittävät oikeussuojakeinot.
(37)
Uhrille olisi tarjottava tukea heti, kun hän on toimivaltaisten viranomaisten tiedossa, kaikissa rikosoikeudellisen menettelyn vaiheissa ja riittävän pitkään myös niiden jälkeen uhrin tarpeiden mukaan ja tässä direktiivissä vahvistettujen oikeuksien mukaisesti[…]